Otužování neboli záštita organismu

Jak začít s otužováním a jaký může mít na vás pozitivní účinek? Čemu se naopak při otužování vyvarovat a co rozhodně nedělat? Pokud vás otužování zajímá, jste na správném místě!

shower-shower-head-water-drop-of-water-161502

Jak s otužováním začít?

Pokud jste se rozhodli otužovat, nejprve si přeberte v hlavě, proč vůbec začínáte. Důležité je provádět tuhle činnost pravidelně, jinak ztrácí efekt. Pokud jste se rozhodli jen proto, abyste se předvedli po novém roce v práci před kolegy, rovnou se na to vzdejte, nevydrží vám to.

Ideální je praktikovat otužování ve sprše vždy ráno. Začínejte postupně tak, že budete studenou vodou omývat nejdříve nohy a postupně se budete přesouvat výše. Začínat můžete s vlažnou vodou a postupně každý den snižovat teplotu až k vodě ledové.

U sprchování se snažte zhluboka dýchat. Otužování můžete brát jako výstup z vaší komfortní zóny a další krok k vašemu zdravému životnímu stylu. Ledová voda není nikdy příjemná, ale soustřeďte se na pocity, které přichází po opuštění sprchy. Do těla se vyplaví Endorfin-hormon štěstí, který zapříčiní po ledové sprše euforii a postupně se pro vás stane závislostí. Berte ledový proces jako každodenní rituál, který může následovat po klasické ranní hygieně.  


Nenuťte se do otužování

Nenuťte se do otužování, neudržíte si pravidelnost. Tělo si odolnost vůči chladu pamatuje velmi omezenou dobu, to znamená, že když na 14 dní otužování vynecháte, budete muset začínat postupně zase od začátku.

 freeze2

Jak dlouho být pod vodou?

V zimě je doporučeno sprchovat se studenou vodou 1-3 minuty, v létě trvá našemu tělu déle, než se adaptuje na nižší teplotu, a interval je tedy 3-5 minut.

 

Rady na závěr

  • Neotužujte se okamžitě po sportovním výkonu. Rozehřátý organismus v ledové sprše je cesta k nachlazení.
  • Nenamáčejte si hlavu při otužování. Ochlazení by pak bylo příliš rychlé.
    Z hlediska domácího otužování je podstatnější ráno. Ráno je vhodné se sprchovat dvakrát déle než večer. Jde o start do nového dne!
  • Sprcha je lepší než vana. Při sprchování se stále pohybujete, nestojíte na jednom místě. Při sezení v ledové vaně neprocvičuje cévy rovnoměrně. Není to pak cvičení, ale prochládání.
  • Po ledové sprše se důkladně utřete suchým ručníkem. Jde také o masáž, který prokrví váš organismus a prohřeje kůži.
  • Neotužujte se pokud jste nemocní. Tím by se váš zdravotní stav nezlepšil.