BOŘIČI MÝTŮ #2: Sója je nekvalitní zdroj proteinu, který snižuje hladinu testosteronu

Mýtus

Sója je celosvětově známá jako zdroj bílkovin pro osoby dodržující veganský či vegetariánský způsob stravy. Nachází se v různých formách, jako tofu, proteinový prášek a mnoho různých náhražek masa. Sója je předmětem mnoha diskuzí, kde se často setkáváme s názory, jakými jsou:

  1. Sója je nekvalitní zdroj proteinu, po kterém např. nenaberu svaly nebo nebudu zdravý.
  2. Sója ještě k tomu snižuje hladinu testosteronu, a je proto nevhodná zejména pro muže.

5ebc22bd5cce1

Fakt 1

Obecně ve veganství a vegetariánství platí, že různé druhy luštěnin je v porci jídla třeba kombinovat, abychom docílili stejně kvalitní skladby proteinů, jakou má např. maso, vejce či syrovátka. Sója narozdíl od jiných rostlinných zdrojů bílkovin obsahuje všech 12 esenciálních aminokyselin. Tedy z hlediska skladby proteinů je možné ji samostatně použít jako jejich plnohodnotný zdroj. 

 

Dalším aspektem diskuze o kvalitě sójové bílkoviny může být její vstřebatelnost. Při porovnání sójového a syrovátkového koncentrátu je syrovátka vstřebaná rychleji než sója. Nicméně bylo prokázáno, že v dlouhodobém měřítku tento rozdíl nemá vliv na objem svalové hmoty, kterou vybudujeme. Výsledky při suplementaci sójového i syrovátkového koncentrátu tedy budou podobné.

5ebc210ab5afc

Fakt 2

Díky obsahu fytoestrogenů (rostlinných estrogenů) v sóji vznikl právě mýtus o tom, že sója snižuje hladiny testosteronu, a proto její suplementace není vhodná pro muže.

Navzdory faktu, že fytoestrogeny obsažené v sóji mají podobnou strukturu jako jejich lidské protějšky, bylo prokázáno, že konzumace sójového koncentrátu nemá vliv na hladiny estrogenu ani testosteronu.

Z přiložené studie, v níž se srovnává účinek různých zdrojů bílkovin na hladiny hormonů, je zřejmé, že konzumace sójového koncentrátu neměla vliv na hladiny výše zmíněných hormonů u testované skupiny mužů: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6057888/

5ebc21a7881a5

Sója jako obohacení jídelníčku

Jak již bylo řečeno, sója a její produkty jsou zdrojem rostlinné bílkoviny, která se vyznačuje kompletním spektrem esenciálních aminokyselin. Kromě tohoto faktu jsou jejími přednostmi nízký obsah nasycených tuků a vyšší obsah právě těch zdravých nenasycených (oproti například červenému masu). Dalším kladem je její vysoký obsah vlákniny.

Výsledkem těchto výhod je, že sója má pozitivní vliv na hladiny cholesterolu a může tedy sloužit jako vhodná alternativa pro osoby konzumující velké množství masa a jiných živočišných produktů.

5ebc1d9cd530c

 
NOVINKA

Nová osvěžující příchuť BCAA COLA+LIMETKA právě v prodeji: https://www.obstinated.cz/obstinated-maniac-bcaa--cola-limetka/
Obstinated - produktovky-1Obstinated - produktovky-3 (1)