JAK ZAČÍT SE CVIČENÍM V POSILOVNĚ?

JAK ZAČÍT SE CVIČENÍM V POSILOVNĚ?

Chcete přibrat nějaký kilogram svalů nebo zhubnout přebytečná kila tuků? Stojíte poprvé před dveřmi posilovny a vůbec nevíte co si počnout? Pak si přečtěte rady, jak s cvičením začít.

PŘED VSTUPEM DO TĚLOCVIČNY

Nejlepší možnou variantou je, když si vyberete do začátku trenéra, který se vám aktivně nějaký čas bude věnovat. Sice vám neušetří peníze, ale ušetří vám čas, takže později dost pravděpodobně i ty peníze. Bavíme se zde o trenérech, ne o pseudo pokročilých cvičencích bez zkušenosti, kterých dnes potkáte všude mraky. Jak trenéra vybrat? Vždy podle jeho výsledků za jeho celou kariéru a výsledků jeho klientů. Pokud si trenéra nemůžete dovolit nebo nechcete, tak zde naleznete skutečně to nejzákladnější, co řeší člověk absolutně bez zkušenosti.

Ještě než pozdravíte usměvavou slečnu u vstupu do fitka, je dobré vědět, co si s sebou vzít dovnitř. Pro začátek není třeba investovat tisíce korun do značkového sportovního oblečení. Stačí nějaké triko, kraťase a na nohy pevnější boty. Ostatně to vám bude stačit vždycky. V žabkách nebo pantoflích se cvičí špatně a jsou funkčně dost nevhodné. Vhodný je ještě ručník, sprchové potřeby a láhev na vodu alespoň 1,5 litru.

ROZCVIČKA A PROTAHOVÁNÍ JAKO ZÁKLAD TRÉNINKU

Před každým tréninkem je dobré se rozcvičit. To je důležité jako prevence úrazů. Svaly musí být před výkonem zahřáté! Mezi rozcvičku patří například běh nebo švihadlo. Po konci tréninku je naopak vhodný tzv. strečink. Ten je hodně důležitý, protože bez něj vás bude další den bolet celý člověk, a především svaly se bez něj zkracují, což vás může později dost omezit v pohybu.  Zkuste se protáhnout alespoň tak, jak to znáte, ale je dobré si cviky trochu nastudovat.

PRVNÍ KROKY PO POSILOVNĚ

Po vstupu do posilovny uvidíte spoustu neznámých a dost složitých strojů. Můžete zůstat úplně v klidu. Prostě si je zkuste. Ptejte se lidí kolem sebe, jak se používají. Není dobrým začátkem ale vzít do rukou hned jednoruční činky a cvičit celý trénink jen biceps. Pro začátečníky je ideální varianta kruhový trénink. To znamená spojení více cviků (ideálně 5-6) na různé partie. V lepším případě si poskládejte časově logický trénink ještě před vstupem do fitka.

Pro začátek je nejlepší si rozdělit tělo na dvě části – horní a spodní. To znamená, že v jednom tréninku odcvičíte svaly lýtek, přední část stehen (kvadricepsy), zadní část stehen (hamstringy) a zadek. V tom druhém pak záda, hrudník a ramena, případně ruce. Důležité je nezapomínat i na cviky, které posílí svaly na břiše. Nejdůležitější není six pack, ale funkčnost. Dostatečně silný a funkční střed těla je totiž potřeba pro správnou techniku a stabilitu u většiny cviků.

Zkuste například nějakých 5 různých cviků, které znáte. Každý cvik by mohl mít například 10 opakování, poté následuje krátká pauza a po ní pokračování na druhý cvik se stejným počtem opakování a tak dále, než skončím 5. cvikem, což značí konec kola (kruhu). Stejné kolo můžu opakovat třeba ještě 2x.

NECHAT SI PORADIT

Jak jsme již psali, je důležité nechat si v začátcích cvičení poradit. Nejlépe od zkušeného trenéra. Protože správná technika je velmi důležitá, ať pro lepší výsledky, tak pro snížení rizika zranění. Možností je hned několik. Začít trénovat třeba s kamarádem, který už nějakou dobu posilovnu navštěvuje. To bývá nejčastěji. Nejen že vám ukáže snad nějakou správnou techniku a poradí, jak trénink sestavit, ale také dodá motivaci do cvičení. Pokud nikoho takového nemáte, nebojte se zeptat zkušenějších cvičenců přímo v tělocvičně. Když budou mít chvíli čas mezi sériemi, většina začátečníkům pomoc neodmítne.

NEZAPOMEŇTE NA JÍDLO!

Mějte na paměti, že samotné cvičení vás spasí jen zřídka. Bez regulované stravy to nepůjde snadno. Ovšem to je jiné téma, kterému se budeme věnovat příště…