Jak se chránit před koronavirem

O co jde?

Jak všichni víte, Česko je v posledních dnech v ohrožení koronavirem. Koronaviry tvoří rodinu virů, které obvykle způsobují respirační onemocnění. K typickým příznakům patří teplota, kašel, dušnost a také bolesti hlavy. U závažnějších případů trpí nemocní silným zápalem plic. Momentálně nejsou žádné léky, které by nemoc způsobenou koronavirem COV-19 přímo léčily, a tak nezbývá než se snažit o preventivní a ohleduplné chová k sobě a svému okolí.

Jak přežít ve zdraví?

Vláda učinila mnohá opatření, která se týkají zejména zamezení shlukování lidí. Jsou zavřené téměř veškeré obchody s prodejem zboží a služeb s výjimkou například lékáren a potravin. Pokud se rozhodnete jít ven, buďte ohleduplní a vezměte si na sebe roušku (ústenku) či respirátor, chráníte nejen sebe, ale i okolí kolem vás. Pokud roušku nevlastníte, můžete si ji snadno vyrobit doma. ODKAZ ZDE

O roušku je nutné se starat a dezinfikovat ji. Po návratu domů je potřeba roušku vyvařit buď v pračce na maximální teplotu (90 stupňů) nebo v hrnci, poté přežehlit a následně uschovat do nového sáčku pro další použití.

Pokud přijdete do kontaktu s lidmi, například v obchodě s potravinami, je doporučeno si od nich držet odstup minimálně 2 metry.


5e6127ed9j2rr9b8

Jak se správně stravovat?

Zde platí to, co vždycky, a to je CELISTVOST, PESTROST a ideálně LOKALIZOVANOST. To nejlepší, co můžete udělat pro své zdraví, je jíst kombinace potravin, které jsou BIO kvality. Kombinace jídla by se měla skládat alespoň ze 4 druhů různých potravin (různorodá barevnost jídla). Ideální stav je, když potraviny získáváme z vlastních, nebo alespoň lokálně nám blízkých zdrojů. Rozhodně se vyplatí jíst v rozumném množství, i s ohledem na to, že náš energetický výdej je teď často značně omezen.

Pokud máme nějaký takový stravovací systém vyřešený, vyplatí se rozhodně doplňovat nedostatkový vitamin D3. Ten si tělo dokáže v jisté míře vytvořit samo za předpokladu dostatečného vystavení se slunci, na které se však v tomto období dostaneme pouze omezeně. Další důležitou složkou je vitamin C, který je nezbytný pro správné fungování imunitního systému. Dobře poslouží také protein, jakožto nízkokalorický zdroj bílkoviny k udržení svalů. ODKAZ ZDE

 

selective-focus-photography-of-person-holding-sliced-lemon-1843837

 

 

Alternativy nákupu v karanténě

Pokud jste v domácí karanténě a potřebujete si nakoupit potraviny, ale nechcete spoléhat na svoji rodinu či známé, vyzkoušejte online supermarkety, které vám nákup zajistí za menší poplatek za dopravu. Mezi ty nejznámější patří například iTesco, Potravinydomu, rohlik.cz

Jak mohu trénovat?

Vyhýbejte se kontaktu s dalšími lidmi. Bohužel ani venkovní street workoutová hřiště nejsou již povolena. Pokud máte své vlastní vybavení doma, tak je odpověď jasná. Další možností je jít jednoduše třeba na kolo, brusle nebo běhat ven. Pokud jste zvyklí jen na uzavřená fitness centra, tak velkou výhodou pobytu venku je zejména sluneční světlo, které je pro nás zdravé například díky tvorbě již zmíněného vitaminu D3. Pokud se rozhodnete jít sportovat ráno na lačno, výhodou je suplementace BCAA, která slouží jakožto alternativní zdroj energie pro pracující svaly a omezí jejich rozklad.

 

photo-of-woman-on-grass-field-1536351 

Otužování

Další výhodou je, že je venku stále chladno.Otužování opět velmi posiluje naši imunitu, což je teď pro nás všechny potřebné. Určitě doporučujeme zařadit ledovou sprchu, lépe vanu, a pro opravdové troufalce i koupání ve volné přírodě. Jak s otužováním začít se dočtete zde>

Kvalitní spánek a pitný režim

Imunitní režim také rozhodně posiluje kvalitní spánek. Někteří z nás přišli načas o zaměstnání. Využijte toto období ke kvalitnímu spánku. Ideální stav je jít spát se západem a vstávat s východem slunce. To je pro většinu z nás naprosto neaplikovatelné, nicméně je na místě snaha se tomuto ideálu alespoň blížit. Pitný režim je alfa a omega všeho. Pijte nejlépe čistou vodu a dodržujte pitný režim minimálně 3 litrů denně s tím, že většinu tekutin vypijete do odpoledne.

 

Ztratím svaly, pokud nebudu měsíc trénovat?

Udržení si svalové hmoty je závislé na obrovském množství faktorů, jako jsou věk, trénovanost, stravovací návyky, aktuální objem svalové hmoty a další. Svou roli hraje genetika.

Nicméně obecně platí, že při udržení dostatečného kalorického příjmu nebude mít tělo důvod se svalů ve větší míře zbavovat, alespoň ne za tak krátkou dobu. Sníží se sice ukládání energie ve formě svalového glykogenu, což způsobí zdánlivý pokles objemu (společně s glykogenem se sníží i obsah vody). Toto však okamžitě neznamená ztrátu svalové hmoty jako takové.

Po měsíci nečinnosti dojde s velkou pravděpodobností k lehké ztrátě koordinace, což se projeví i na snížení silové výkonnosti. Vzhledem k existenci takzvané svalové paměti (vzniká u lidí, kteří pravidelně trénují) dojde k rychlému obnovení této koordinace na původní úroveň.

Jak jsme již psali výše, není důvod zůstat kompletně bez pohybu. Je hromada možností, jak svaly zapojit do práce a zároveň vyzkoušet něco nového. Nepodceňujte pravidelné protahování a masáž pomocí pomůcek, jako jsou např. foam rollery. Zlepšuje to prokrvení svalů a ještě více minimalizuje riziko jejich úbytku.

 

woman-in-black-tank-top-and-black-leggings-doing-yoga-3823063