JAK NA ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL? (4. DÍL)

Máme správné návyky, jíme zdravě a správně cvičíme včetně protahování. Přichází na řadu suplementace. Jaký je ale rozdíl mezi přírodní a komerční sumplementací?

Než se konečně dostanu ke všem těm „pikslám“, je na úvod potřeba říci, co suplementace vlastně je. Suplementace je zpravidla od toho, aby doplňovala nějaký systém, který je již jasně stanovený a tím zvýšila jeho kvalitu. Tohle se týká především těch vytvořených člověkem.

PŘÍRODNÍ SUPLEMENTACE

Uvažovali jste někdy, že takový doplněk v celistvé podobě lze najít i v běžné přírodě a jsou daleko komplexnější, zdraví prospěšné, někdy za ně nemusíte ani platit a když už, tak jsou kolikrát i dost levné? Uvedu stručně několik příkladů pro zvýšení testosteronu v těle:

  • Kotvičník – Bylinka, jejíž kořeny sahají do daleké historie. Jejím hlavním benefitem je zvýšení hladiny testosteronu, nárůst síly, energie, snížení krevního tlaku, snižování množství tuku, snížení hladiny cholesterolu, rozpouštění močových kamenů a podobně. Její oblíbenost nachází nejen z mužů, ale i u žen, kterým například také zvyšuje libido a pomáhá s potíži během menstruace. Nejčastěji se sbírá nať, která se připravuje poté v čajové podobě. Příznivé látky ovšem obsahuje celá rostlina.
  • Pískavice řecké seno – Podobně jako kotvičník zvyšuje hladinu testosteronu. Také má příznivé účinky na prostatu a libido. Dokáže snížit hladiny glukózy a hladiny cholesterolu v krvi, čímž pomáhá s kardiovaskulárními chorobami. Její semena se používají jako koření, ale rostlina se dá konzumovat různými způsoby.
  • Šafrán – Velmi nedostatkové zpestření, avšak silně účinné. Zejména ájurvéda se něm často zmiňuje. Šafrán je opět velmi silný antioxidant s protirakovinnými účinky a pozitivním vlivem na kardiovaskulární systém, a obecně pomáhá jako prevence a léčba mnoha nemocí. Pomáhá při zklidnění žaludku, zmírnit bolesti hlavy i jiné bolestivé stavy a například ztlumit astmatický záchvat. Pomáhá taky během deprese a úzkosti. Šafrán je také považován za nejúčinnější přírodní afrodiziakum, které velmi silně stimuluje libido jak u mužů a žen.

Uvažovali jste o doplňcích někdy takto? Takových přírodních vychytávek je celá hromada a jsou kolikrát dobré na celý život. V příštích článcích se zaměřím pouze na ně.  

KOMERČNÍ SUPLEMENTACE

Dostáváme se konečně k „pikslám“, práškům, tabletám, nápojům a různým formám člověkem upravených doplňků. Většina těchto doplňků jsou bezúčelové, pokud nemáte vyřešené body předtím a jasně definovaný systém fungování, který právě těmito produkty doplňujete. Dám opět příklad. Je zbytečné kupovat BCAA doplňky, když jich máte dostatek z masa a váš trénink je v podstatě lehké preventivní protažení. V takovém případě akorát zatížíte orgány.  Je zbytečné kupovat gainer, když si rovnou můžete dát hamburger s colou. Tyhle doplňky nejsou zbytečné pouze za okolností, když víte kdy a jak je použít. Tehdy mají smysl. Uvedu vám pár dobrých příkladů

Dobrým suplementem je již zmíněný multivitamín + minerály, pokud je v chelátových vazbách pro lepší vstřebatelnost. Tím, že naše přirozená půda a vyšlechtěné, chemicky ošetřené produkty přírody ztrácí své přirozené látky, je někdy dobré je tímto způsobem doplnit. Pokud kupujeme spíše věci od lokálních farmářů a pěstitelů, tak tohle riziko se samozřejmě snižuje. Dalším důvodem je pak samozřejmě to, že zajistit si všechny zdroje mikroživin je vcelku obtížné, ale vždycky bychom měli mít tu snahu.

 Doplňky nejsou v žádném případě náhradou za stravu! Dalším příkladem je extraktovaný protein. Pokud vám jde nárůst svalové hmotný, právě tento doplněk je dobré a rychlé situační krmivo pro vaše svaly. Vegani například často používají doplněk vitamínu B12, protože je nedostatkový v tomto stravovacím směru nebo omega-3 mastné kyseliny a vitamín D3 jsou vcelku nedostatkové obecně. 

Volba doplňků stravy by teda měla být dobře promyšlená a situační, ne chápána jako to nejdůležitější a první. Netýká se to jen těch ze stravy, ale také léků, kosmetiky a všeho možného. Týká se to i toho, pokud léčíte nějakou nemoc a mohl bych se vrátit zase zpátky k přirozenu a celistvosti.  

Smyslem této série článků nebylo psát jídelní a tréninkový plán, jak byste asi čekali, ale pomoci lidem urovnat si priority, na základě kterých si vaše plány, ať už dosavadní nebo nové, budete tvořit správně v tom základním povědomí, z čeho doopravdy vycházet. 

Popisuji zde můj pohled a rady (včetně základních informací ze studií), pocházející z vlastní zkušenosti, které vychází z toho, co nám je přirozené a celistvé. Můj pohled je snaha, jak šetřit čas, přiblížit se tomu, jak zůstat zdravý a vyvarovat se zbytečným chybám. Pokud nechápu příčiny a základy, zpravidla vytvářím spekulace, ze kterých mohou vzniknout špatné návyky.