JAK NA ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL? (2. DÍL)

V minulém díle jsme si řekli jak začít s nastavením zdravého životního stylu. Probrali jsme špatné návyky a základy pitného režimu se spánkem. Dnes se podíváme na to, jakou roli hraje ve zdravém životním stylu jídlo.

CO JE TO JÍDLO? 

Dnešní pravdou je, že lidé téměř zapomněli, co je to jídlo. Každý den, když jdete na svůj nákup, tak si všímejte, co váš košík z potravin obsahuje. Z pozorování sebe nebo svého okolí si lze povšimnout, že nejméně polovina košíků jsou produkty: chleba, rohlík, buchta, jogurt, sýr, čokoláda, prášky, piksle a hromada dalších věcí… Tyto produkty jsou často velmi lehce dostupné, konzumovatelné a chutné, nicméně ale zdraví ne za všech okolností zrovna prospěšné a v některých případech dokonce i zdraví nebezpečné. 

Člověk, jako takový, pochází přirozeně z přírody, tudíž logicky pro něj bude přirozeně prospěšné i to, aby potraviny, které přijímá, čerpal z přirozené přírody a to jsou celistvé potraviny – produkt, který se přirozeně vyskytuje ve výše zmiňované přírodě. To jsou: brambory, rýže, zelenina, ovoce, mléko, luštěniny, maso, bylinky.  

Když zmiňuji mléko, tak tím nemyslím jen kravské, ale i kozí a ovčí. Mléko totiž neobsahuje jen laktózu, ale obrovské množství tělu prospěšných mikroživin. Produkty z mléka jsou naopak zdraví velmi prospěšné, pokud ovšem nepodléhají pasterizaci. Pasterizace je metoda konzervace potravin, která ovšem zrovna případě mléka zabíjí zdraví prospěšnou mikro bakteriální flóru, a tím se mléko ve svém základu zdraví stává neprospěšné. Například mateřské mléko je přirozený produkt těla našich matek, které obsahuje všechny mikroživiny, které reálně potřebujeme k životu. 

Člověk by se právě mateřskému mléku během svého života měl skrze kombinace potravin snažit přiblížit. Takové potraviny by tedy měly být co nejméně zasažené manipulací člověka, a to jsou zejména ty celistvé. To znamená také v praxi nejlépe ty lokální a ne s čárovým kódem. Uvedu i pár příkladů zdraví prospěšných produktů zasažené člověkem, a to je například nepasterizovaný kozí kefír, různé druhy olejů a ghí. Velmi zdravým produktem je také med, o kterém se zmíním příště. 

JAK KOMBINOVAT?

Způsobů, jak kombinovat potraviny, je velmi mnoho a kombinace jsou to, co určuje naše zdraví. Jak kombinovat je velmi subjektivní otázka, co je ale zásadní pro každého je zelenina. Zelenina by měla být pestrá a být určitě polovinou celodenního příjmu potravin v každé přijímané porci jídla. Nezapomínejte na ni. Toto celé je velmi důležité si uvědomit. Snaha přiblížit se tedy přirozené přírodě je hlavním lustrem toho, na čem by měli všechny produkty, doplňky a prášky viset. Toto vše velmi krásně shrnul Adam Raw ve svém videu o stravě ze kterého jsem čerpal.

MAKROŽIVINY 

Když teď dokážeme poznat, co je to vlastně doopravdy jídlo, můžeme se bavit o jeho složení. Nebudu tu psát žádný jídelníček (kombinace potravin), protože tohle je moc subjektivní záležitost a každý si musí přijít na svou cestu zkoumáním svého těla.  

Velmi jednoduše tedy – makra určují estetiku těla a zdraví. 

Makroživiny jsou bílkoviny, sacharidy, tuky neboli složky, ze kterých se skládá každá potravina. Jejich nedostatek způsobuje v těle havárie typu únavy, depresí, různých onemocnění apod., jejich nadbytek způsobuje také havárie typu obezita, cukrovka apod. 

Bílkoviny se skládají z aminokyselin a jsou zodpovědné za stavební, pohybové, transportní a další funkce v těle všech organismů. Zdrojem je například vejce.  

Sacharidy jsou v těle zase zásobou energie. Patří sem i cukry, které se vyznačující sladkou chutí, ale ne všechny sacharidy jsou cukry. Zdrojem sacharidu je například i brambora obsahující škrob.

Tuky jsou složeny z mastných kyselin, a to buď nasycené nebo nenasycené dle zdroje. Význam pro tělo mají opět různý, co zmíním já je to, že se v nich rozpouští některé mikroživiny a bez tuků je nevstřebáme. Tuky jsou nejčastěji opomíjená složka z makroživin. Nezapomínejte na ně, zajímejte se a buďte s výběrem zdrojů tuků pestří. Těch zdrojů je opravdu hodně. Například Vaši zeleninu byste měli konzumovat s kapkou nějakého oleje pro lepší vstřebatelnost. Zdroje jsou buď živočišné (opět vejce, maso, mléko) nebo rostlinné (ořechy, avokádo). Pokud se jako zdroj rozhodnete pro rybí maso, tak za mě rozhodně lokální ryby. Ryby z moře moc nedoporučuji. Jsou plné odpadu. 

MIKROŽIVINY 

Mikroživiny jsou věc za mě důležitější než makra, protože se starají primárně o to zdraví. Opět zjednodušeně řečeno – makra se skládají z miker. Mikra jsou v základě vitamíny a minerály, ale zmíním tu i enzymy, mikroby, bakterie aminokyseliny, antioxidanty, ostatní kyseliny a všechny tyto složky. Ty se starají o procesy v těle (metabolické, nervové atd.). Je potřeba jich mít dostatek. 

Dostatek a nedostatek se sice neprojeví tolik na vzhledu (proto lidi mikra podceňují), ale projevují se na něm pomalu a jistě. Jsou to například koutky na rtech, bílé skvrny na nehtech, kvalita zubů, vlasů, stolice, dechu a dalšími příznaky a dopady, které můžou vést k selhání těla, ať už projevem únavy nebo selhání orgánů. Každý mikronutrient nebo prvek má přesně definovanou funkci a jejich seznam je neskutečně široký. Rozepisovat je všechny je úplně na jinou práci. 

Co je důležité zmínit je opět celistvost. Snažte se být celiství. Používejte přirozené zdroje těchto látek, jako jsou bylinky, koření, ovoce, zelenina, ořechy, med a všechny tyto druhy zdrojů mikroživin. Buďte pestří a poté až používejte doplňky stravy typu multivitamín + minerály, který zmiňuji později níže.