JAK NA ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL? (1. DÍL)

Když se rozhodneme měnit své životy a začneme chtít „žít zdravě a cvičit“, tak se nacházíme v různých pozicích. Například mně když bylo 14 roků, tak jsem vážil 92 kg, byl jsem opravdu hodně tlustý, ochablý, zkrácený. Věděl jsem jen to, že chci začít něco dělat a vypadat hezky. Otázkou bylo jak?  

Začal jsem chodit na klasický box, thajský box, MMA, koupil jsem si činkový set domů a doufal jsem, že to vyjde. Za 2 roky jsem se touto cestou dostal na nějakých „oplácaných“ 82 kg. Poté jsem začal navštěvovat pouze posilovny a z 82 kg bylo najednou 102 kg opět v tuku, ale už s nějakou svalovinou na sobě. 

Trvalo mi další rok, než jsem pochopil, že bych neměl řešit už jen cvičení, ale zaměřit se také na jídlo. Nechal jsem si tedy napsat svůj první jídelní plán tenkrát pod vedením kamaráda kulturisty Tomáše Opluštila. Mechanicky jsem ho dodržoval celý rok, a to krok za krokem a dostal jsem se na 78 kg, kde jsem si měl poprvé v životě možnost sáhnout na své „břišáky“. Můj dlouholetý cíl byl splněn, ovšem s omezením jídla na brambory, hovězí maso, rýži, kuřecí maso, zeleninu a jednou za měsíc jsem si mohl ujet na tzv. cheat dni.  

 Tato cesta zpravidla funguje nejspíše každému, nicméně je jediná, opravdu zdravá a pro každého ideální v každém případě?  Je to vše, co bychom měli vědět? Když se vrátím ještě kousek zpět, tak se můžeme ptát, zdali se to nedalo stihnout rychleji? Cílem této série článků tak je pomoci lidem, ať už začátečníkům či pokročilým, si ujasnit priority, jak by na sebe měli navazovat tak, aby šetřily čas, byly efektivní a co nejvíce zdravé. Zde nebudete číst, kolik makroživin máte přidat či ubrat, ale to co máte řešit ještě dřív, než makra a jak od spánku a vody navázat k jídlu, na váš trénink a suplementaci. Začneme postupně.   

ZAČÁTEK 

Nejčastější otázkou začátečníků je jakou suplementaci si mají koupit. Tohle je naprosto špatně. První otázkou, by mělo být: „Kolik toho vypiji a jak spím?“ 

SPÁNEK

Úplně jednoduše a logicky – nejzdravější cestou je, pokud člověk chodí spát a vstává s východem a západem slunce. Pro většinu z nás naprosto neaplikovatelné, ale měli bychom se tomu snažit co nejvíce přiblížit. Neměli bychom chodit spát ve 3 ráno a vstávat v poledne. Tělo za těchto okolností nefunguje dobře a to tak, že nespaluje tuk, nabírá špatně svaly, jste unavenější a častěji nemocní. Naše tělo opravdu ocení tuto změnu a tímto byste měli začít, jako první krok. Když jsem začínal já, tak jsem vstával každý den pravidelně v 7 ráno celý rok a tohle období jsem také nabral nejvíce svalové hmoty.  

PITNÝ REŽIM

Další věc je pitný režim. Jak vypadá ten váš? Pijete čistou vodu nebo slazenou, případně nějakou zero limonádu? Správně je pouze 1. volba. Netvrdím, že ty ostatní dvě musíte vyřadit ze svého života (i když byste měli), ale nestavte ji před nebo vedle čisté vody. Důležitá je totiž celistvost. Snažte se blížit co nejvíce přirozeným zdrojům. Navazující otázkou je, kolik té vody denně vypijete a kdy ji pijete? Množství vody se odvíjí dle toho, jaký je váš denní výdej. To je subjektivní, nicméně je to cca 2 – 3,5 litru  během celého dne. Ráno a dopoledne je lepší pít více, odpoledne a večer příjem snižovat. Dobrá kontrola přijmu vody je vaše barva moči. Pokud je hnědá nebo oranžová, je to signál deficitu. Pokud je žlutá, tak to stále není dobré. Vaše moč by měla být průhledná a to už někdy dopoledne. 

NEZDRAVÉ NÁVYKY

V neposlední řadě byste se měli zamyslet nad svými nezdravými návyky.  Nechci tu psát o drogách. Za zmínku ale rozhodně stojí alkohol a kouření. Zjednodušeně řečeno: Alkohol často také vedle dobrých opileckých zážitků obsahuje hromadu nezdravé energie, kterou si totálně rozhodíte vaše snažení. Esteticky ani vnitřně to ničemu moc nepomůže. Netvrdím, abyste vyřadili alkohol ze svého života (i když byste měli), jen říkám, abyste o tom začali přemýšlet a více regulovali své zlozvyky. Já osobně mám rád pivo, ale chodím na něj maximálně 2 x do měsíce a více jak 3 kousky vypiju málokdy. Dnes už vím, co mi esteticky dělá dobře, po čem přibírám a jak případně se dostanu zase zpět tam, kde chci být. Pokud jste na tom tak, že potřebujete zhubnout, neznáte své tělo, nemáte žádný pevný základ, tak v takovém případě je alkohol opravdu nežádoucí. Kouření je věc trochu jiná. Velmi pravděpodobně, když přestanete úplně kouřit, tak se Vám otevřou možnosti, před kterými si jinak stále více zavíráte dveře. Například Vaše série během posilování udýcháte lépe, případné kašlání Vám zmizí, budete mít chuť chodit třeba i běhat. Já sám jsem bývalý kuřák a tohle jsou příklady z mého života. Stoprocentně doporučuji přestat úplně kouřit.