CO JE WHEY PROTEIN, BCAA, GLUTAMIN A B6?

Termíny které zná skoro každý. Co ale opravdu znamenají a k čemu jsou prospěšné?

Protein

Proteiny jsou jednou z nejdůležitějších součástí všech živých organismů. Jsou obsaženy ve svalech, kůži, vlasech, srsti a krvi živočichů (19% hmotnosti člověka) a tvoří nepostradatelnou složkou potravy člověka.

Kde?

Kvalitní proteiny potřebuje doplňovat tělo každého sportovce, který těžce trénuje. Nejpřirozenější cestou je jíst celistvé potraviny s vlastním obsahem bílkoviny, avšak po nabírání svalové hmoty tělo vyžaduje mnohem větší množství bílkoviny než mu je právě přirozené. Namísto toho tedy, abychom jedli obrovské množství jídla je tu méně zatěžující možnost pro organismus a to sáhnout (nejčastěji) po syrovátkových produktech s vysokým obsahem bílkovin. 

Nejpoužívanější protein jako doplněk stravy se vyrábí ze syrovátky. Velmi zjednodušeně řečeno je syrovátka (anglicky WHEY) vysrážený kasein z kravského mléka. Sama o sobě moc dobrým zdrojem bílkovin není, protože jich obsahuje asi jen 12 % a navíc i vysoké procento tuku. Proto se používají extrakty, které mohou obsahovat až 90 % bílkovin s velmi nízkým obsahem tuku.

Proč?

Proteiny se v těle rozkládají na aminokyseliny, což jsou základní stavební jednotky každé buňky. Základní funkcí proteinových produktů je získání kvalitní svalové hmoty a kvalitnější regenerace svalových vláken. Jsou ideální při intenzivním tréninku pro výživu svalů na zvýšení jejich objemu, výkonnosti a zkrácení doby regenerace. Proteinové přípravky jsou obohacené různými doplňky ke snížení nežádoucích katabolických dějů ve svalové tkáni (ztráta vybudované svalové hmoty).

Nejužívanější formou koupených proteinů je CFM, kdy se mikrofiltrací odstraní nežádoucí složky, jako je například laktosa, tuk, nebo cholesterol. Dále je při nízké teplotě oddělen syrovátkový protein. Při CFM technologii nepřichází bílkovina do styku se žádnými chemikáliemi, které se běžně při výrobě bílkovinných izolátů a koncentrátů používají. Metoda CFM je tedy čistě fyzikální, nechemická. 

Syrovátkový protein získáme na konci celého výrobního technologického procesu ve zcela přírodní a čisté formě. To je hlavním důvodem, proč je jeho biologická hodnota a využitelnost tak vysoká.

My poskytujeme protein v podobě syrovátkového proteinu, který he obohacen vynikajícími příchutěmi Nutella & Banán a Pistácie. 

BCAA

BCAA jsou aminokyseliny se specifickou strukturou, díky níž nedochází k jejich katabolizaci v játrech, ale zůstávají v nezměněné podobě k dispozici pro pracující svaly. Jsou to esenciálními aminokyseliny a je tedy nutné je tělu dodávat, neboť je samo nedokáže vytvářet z jiných aminokyselin. Mají v organismu několik unikátních funkcí, z nichž mnohé jsou nutné pro kvalitní sportovní výkon a rychlou regeneraci.

Proč?
O jaké funkce tedy jde? A také se nabízí tedy otázka, zda dostačuje jako jejich zdroj přirozená strava nebo je vhodná další suplementace?

Sval je složen z bílkovin a ty z řetězců aminokyselin a jednu třetinu z nich tvoří právě BCAA. V závislosti na typu, intenzitě a délce fyzické zátěže a aktuálních energetických zásobách organismu dochází k různému stupni vyčerpání BCAA.

To je důvod pro použití výživových doplňků s obsahem BCAA, zvláště jsou-li konzumovány před výkonem. Tělu se nabídne velmi vhodný zdroj energie, aniž by muselo sáhnout do vlastních zdrojů. To vše umocňuje i fakt, že dostatečná hladina BCAA v organismu vede k zachování konstantní hladiny testosteronu i v průběhu fyzické námahy, kdy dochází k jeho snížení na základě vzestupu hladiny silně katabolického hormonu kortisolu.

L-Glutamin

zvyšuje imunitu, vyplavuje růstový hormon a testosteron po cvičení. Působí podobným anabolickým mechanismem jako zakázané AS.
Neesenciální aminokyselina glutamin je prokazatelně nejčastěji zastoupenou aminokyselinou ve svalové tkáni. Suplementace glutaminem se v poslední době stává velkým trendem ve sportu a díky schopnosti stimulovat svalový růst a vyplavit růstový hormon je jedním z nejrozšířenějších legálních suplementů v kulturistice.

Při vysokém zatížení dochází ke zvýšenému využití aminokyseliny glutaminu ve svalových buňkách jako náhradního zdroje energie. Doplňování zmíněné aminokyseliny zabraňuje tomuto stavu a tím i úbytku svalové hmoty. 

Proč?

Při pravidelném podávání potřebného množství glutaminu v období tréninků dochází k růstu objemu svalových buněk a výrazně se urychluje regenerace.    Dostatečné množství glutaminu v těle podněcuje produkci silně anabolického růstového hormonu. Z prováděných studií je známo, že již jednorázová dávka glutaminu v množství kolem 2g, přijatá na lačno, několikanásobně zvyšuje hladinu růstového hormonu a tato hladina zůstává zvýšena po dobu několika hodin. Vyplavování růstového hormonu je tedy mimo jiné i přímo závislé na koncentraci volného glutaminu v krvi.

Anabolizace svalů glutaminem způsobuje nárůst svalového objemu vlákna, což je výhodné především ve sportech jako je kulturistika. Při nedostatečném množství L-Glutaminu ve svalových buňkách se zpomaluje celková regenerace organismu a snižuje imunita.

Vitamín B6

Vitamín B6 násobí účinek všech výše uvedených aminokyselin a účastní se řady metabolických pochodů v mozku. Napomáhá tak tvorbě dopaminu, tyraminu, noradrenalinu, serotoninu a dalších neurotransmiterů.

Vitamín napomáhá v prevenci srdečních onemocnění, svojí účastí v metabolismu cholesterolu působí preventivně proti ateroskleróze, zmírňuje příznaky syndromu karpálního tunelu a dále je svými vlastnostmi nezbytný pro syntézu nukleových kyselin čímž je následně velice důležitý pro celkový správný růst a rozmnožování buněk v těle. 

Kde?

Vitamín B6 nalezneme ve většině potravy, kterou běžně během dne sníme. 

Je obsažen: v mase (kuřecí játra a ledvinky, tuňák, makrely, vepřové), ovoci (banány, ořechy, avokádo, melouny, arašídy) v zelenině (květák, zelí, kapusta, špenát, mrkev, kukuřice) a také v bramborách, vejcích či v mléce nebo pivních kvasnicích. 

Doporučená denní dávka vitamínu B6 činí 2 mg. Kvalitní a dostatečný přísun vitamínu B6 potřebují lidé vykazující vysokou aktivitu.

Když B6 chybí?

Nedostatek vitamínu B6 je většinou součástí nedostatku celé řady vitamínů „béčkové“ řady, které se souhrnně nazývají jako B-komplex. Nedostatek se projevuje viditelnou nervosvalovou dráždivostí – cukání víček a mravenčením končetin, zapomnětlivost, únava nespavost a v důsledku těchto vlivů i celková podrážděnost dotyčného. Jakýmsi prvním signálem pro nedostatek některého z řady B vitamínů, které spolu účinkem úzce souvisí je vznik podélných rýh na nehtech.

Vitamín B6 působí pozitivně na nervovou soustavu. Při cvičení ho tělo spotřebuje spoustu a to včetně dalších vitamínů. Pokud často cvičíte a máte nedostatek vitaminu B6, může to mít těžký dopad na vaši psychiku.

Já osobně používám naši komplexní směs BCAA+, která tyto mikronutrienty zahrnuje. Během tréninku naprosto ideální ke konzumaci a kdykoliv během dne na chuť v rozumné míře jen tak na dobrou chuť. Za tou stojí naše ovocné ochucení Mango a Zelené jablko. Určitě zkuste také!